Regulamin organizacyjny
Środowiskowego Domu Samopomocy
im. Świętego Jana Pawła II w Międzychodzie
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin organizacyjny Środowiskowego Domu Samopomocy im. Świętego Jana Pawła II w Międzychodzie zwany dalej „regulaminem”, określa organizację oraz zasady funkcjonowania Środowiskowego Domu Samopomocy im. Świętego Jana Pawła II
w Międzychodzie, zwanego dalej „Domem” lub „ŚDS”.
§ 2
Przez użyte w niniejszym regulaminie terminy należy rozumieć:
- Kierownik - kierownik ŚDS,
- Uczestnik - osoba skierowana do ŚDS,
- Zespół- zespół wspierająco-aktywizujący,
- OPS - Ośrodek Pomocy Społecznej w Międzychodzie,
- Klubowicz - osoba oczekująca na przyjęcie do Domu oraz były uczestnik,
- Rada Domu - samorząd składający się z uczestników oraz pracownika ŚDS.
§ 3
ŚDS działa na podstawie:
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2019 r., poz. 1507 ze zm.),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r., poz. 685),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. z 2020 r., poz. 249),
- ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713),
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 ze zm.),
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351 ze zm.),
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1282),
- uchwały nr XV/123/2019 Rady Miejskiej Międzychodu z dnia 1 października 2019 r. w sprawie wyodrębnienia ze struktur Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie, utworzenia odrębnej jednostki organizacyjnej Gminy Międzychód pod nazwą Środowiskowy Dom Samopomocy im. Świętego Jana Pawła II w Międzychodzie.
- uchwały nr XVI/128/2019 Rady Miejskiej Międzychodu z dnia 29 października 2019 r. w sprawie nadania statutu Środowiskowego Domu Samopomocy im. Świętego Jana Pawła II w Międzychodzie.
- uchwały nr XVII/139/2019 Rady Miejskiej Międzychodu z dnia 26 listopada 2019 zamieniająca uchwałę dot. Środowiskowego Domu Samopomocy im. Świętego Jana Pawła II w Międzychodzie.
II. Postanowienia szczegółowe
§ 4
- ŚDS jest ośrodkiem wsparcia tzn. placówką pobytu dziennego służącą utrzymaniu osoby w jej naturalnym środowisku i przeciwdziałaniu instytucjonalizacji, świadczącą usługi dla osób przewlekle psychicznie chorych oraz osób z niepełnosprawnością intelektualną - typ domu AB.
- ŚDS zlokalizowany jest w Międzychodzie przy ul. Teresy Remiszewskiej 4.
§ 5
- ŚDS w Międzychodzie jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Gminy Międzychód.
- Domem kieruje Kierownik ŚDS, a w czasie jego nieobecności wyznaczony przez niego pracownik.
- Kierownik ŚDS zatrudnia pracowników i prowadzi bezpośredni nadzór nad działalnością ŚDS
- Obsługę księgowo-kadrową Domu prowadzi główna księgowa.
- Nadzór merytoryczny nad ŚDS sprawuje Wydział Polityki Społecznej Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.
§ 6
- ŚDS świadczy swoje usługi dla mieszkańców Gminy Międzychód. Do Domu może być skierowana osoba zamieszkująca inną gminę pod warunkiem zawarcia porozumienia pomiędzy właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego.
- Z usług Domu korzystają osoby wymagające wsparcia w przezwyciężaniu ich trudnych sytuacji życiowych i postępowania rehabilitacyjnego, zmierzającego do osiągnięcia przez nich poprawy w funkcjonowaniu oraz jakości życia.
- Dom przeznaczony jest dla 40 uczestników.
III. Cele i zadania ŚDS
§ 7
Celem Domu jest w szczególności:
- zapewnienie Uczestnikom możliwości aktywnego, dającego zadowolenie, życia z zachowaniem związków rodzinnych oraz poczucia więzi z ludźmi i środowiskiem lokalnym, w warunkach bezpieczeństwa i akceptacji,
- stworzenie warunków umożliwiających większy dostęp do szeroko pojmowanych świadczeń związanych z rehabilitacją społeczną oraz oddziaływań usprawniających,
- tworzenie warunków dla zaspokajania potrzeb rekreacyjno-kulturalnych, samorealizacji, wzbudzania i podtrzymywania samodzielności,
- pomoc przy organizacji i prowadzeniu grup wsparcia dla rodzin osób z zaburzeniami psychicznymi oraz grup samopomocy,
- kształtowanie w środowisku lokalnym pozytywnych postaw wobec osób z zaburzeniami psychicznymi poprzez współpracę i współdziałanie z samorządem lokalnym, instytucjami i organizacjami społecznymi i stowarzyszeniami.
§ 8
Głównym zadaniem Domu jest podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności uczestników, niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania społecznego, które realizowane jest
w szczególności poprzez:
- treningi funkcjonowania w życiu codziennym, w tym: treningi dbałości o wygląd zewnętrzny, treningi higieniczne, treningi kulinarne, treningi umiejętności praktycznych oraz treningi gospodarowania własnymi środkami finansowymi,
- treningi umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów,
- treningi umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań m.in. literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem oraz udział
w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych, - trening umiejętności komunikacyjnych, w tym z wykorzystaniem alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami
w komunikacji werbalnej, - terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację,
- poradnictwo psychologiczne,
- pomoc w załatwianiu spraw urzędowych,
- pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych,
- działania edukacyjne i inne formy terapii.
§ 9
W ramach ŚDS funkcjonują następujące pracownie:
- pracownia kulinarna,
- pracownia plastyczna,
- pracownia techniczna,
- pracownia artystyczna,
- pracownia poznawczo-edukacyjna,
- pracownia pedagogiczna,
- pracownia komputerowa.
IV. Wewnętrzna struktura organizacyjna
§ 10
Do zadań Kierownika Domu należy:
- kierowanie i zarządzanie ŚDS oraz ponoszenie odpowiedzialności za całokształt działalności Domu,
- sporządzenie regulaminu organizacyjnego ŚDS, programów działalności, planu pracy na każdy rok oraz sprawozdania rocznego,
- dbałość o zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu usług świadczonych przez ŚDS,
- przydzielanie pracownikom ŚDS zadań oraz opracowywanie wytycznych niezbędnych do prowadzenia działalności,
- reprezentowanie ŚDS wobec jednostki nadrzędnej oraz innych instytucji i organizacji w ramach otrzymywanych uprawnień i kompetencji.
§ 11
- W Domu funkcjonuje zespół wspierająco-aktywizujący, w skład którego wchodzą Kierownik Domu oraz pracownicy merytoryczni.
- Zadania Zespołu obejmują:
- ustalanie działań zmierzających do osiągnięcia przez uczestnika jak najpełniejszej zaradności i samodzielności życiowej, a także jego integracji społecznej, poprzez opracowywanie indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego,
- dokonywanie, co najmniej raz na 6 miesięcy, oceny realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizującego i osiągniętych rezultatów,a także ewentualna ich modyfikacja,
- omawianie spraw bieżących dotyczących między innymi rozwiązywania problemów życiowych uczestników zajęć, kontaktów z rodzicami,
- planowanie zajęć terapeutycznych, imprez integracyjnych itp.
- Członkowie Zespołu biorą udział w zebraniach, które odbywają się nie rzadziej jak raz w miesiącu. W zależności od potrzeb w zebraniach mogą uczestniczyć pozostali pracownicy ŚDS.
§ 12
- W ŚDS mogą być zatrudniane odpowiednio do potrzeb osoby posiadające następujące kwalifikacje zawodowe:
- terapeuta,
- instruktor terapii zajęciowej,
- psycholog,
- pedagog,
- opiekun osoby niepełnosprawnej,
- opiekun,
- fizjoterapeuta.
- W ŚDS mogą być zatrudniani również inni, niż wymienieni w ust. 1. pracownicy i specjaliści, niezbędni do prawidłowego funkcjonowania Domu.
- Szczegółowe zadania wszystkich stanowisk określone są w zakresach obowiązków poszczególnych pracowników.
§ 13
Kierownik Domu lub upoważniony przez niego pracownik organizuje, co najmniej raz na 6 miesięcy, zajęcia i szkolenie dla pracowników w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez nich potrzeb, związanych z funkcjonowaniem Domu.
§ 14
Przy wykonywaniu zadań pracownicy Domu w szczególności:
- dbają o wysoką jakość świadczonych usług i jak najwyższą ich skuteczność,
- kierują się zasadą dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godności i prawa do samostanowienia,
- zachowują w tajemnicy informacje dotyczące uczestników, uzyskane w toku czynności zawodowych,
- na bieżąco i rzetelnie dokumentują pracę.
V. Organizacja pracy ŚDS
§ 15
- ŚDS jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 16.00.
- Zajęcia terapeutyczne prowadzone są w ŚDS w godzinach od 8.00 do 15.00. Pozostały czas przeznacza się na czynności porządkowe, przygotowanie do zajęć, uzupełnienie niezbędnej dokumentacji, zapewnienie opieki uczestnikom w trakcie dowożenia na zajęcia lub odwożenia do miejsca zamieszkania.
- Dom w ramach działań wspierająco-aktywizujących organizuje i umożliwia uczestnikom korzystanie z dodatkowych zajęć kulturalno-rekreacyjnych, sportowych i turystycznych na terenie miasta, w środowisku lokalnym, jak również w formie wyjazdowej, także w dniach i godzinach nieobejmujących codziennego funkcjonowania Domu.
- Dopuszcza się możliwość zamknięcia domu na okres łącznie nie dłuższy niż 15 dni roboczych w roku kalendarzowym. Termin zamknięcia domu ustala się po uprzednim zasięgnięciu opinii uczestników lub ich opiekunów.
- Dom prowadzi zajęcia klubowe dla byłych uczestników oraz dla oczekujących na przyjęcie do Domu.
§ 16
W czasie pobytu w Domu uczestnicy korzystają z usług Domu zgodnie z indywidualnym planem postępowania wspierająco-aktywizującego oraz tygodniowym harmonogramem zajęć.
§ 17
- Dom umożliwia uczestnikom spożywanie gorącego posiłku, przyznanego w ramach kateringu.
- Dom zapewnia usługi transportowe polegające na dowożeniu na zajęcia i odwożeniu po zajęciach.
§ 18
- ŚDS jest zobowiązany do prowadzenia dokumentacji indywidualnej każdego uczestnika oraz dokumentacji zbiorczej.
- Dokumentacja zbiorcza zawiera: ewidencję uczestników, ewidencję obecności uczestników w ŚDS, dzienniki dokumentujące pracę pracowników Zespołu wspierająco-aktywizującego, ewidencję samodzielnych wyjść uczestników.
- Dokumentację indywidualną uczestników stanowi w szczególności: kopia decyzji kierującej do Domu, kopia orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, o ile uczestnik takie posiada, indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego, opinie specjalistów, notatki pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego, dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału w zajęciach.
VI. Uczestnicy, prawa i obowiązki
§ 19
Przyjęcie do ŚDS odbywa się na wniosek uczestnika, rodzica lub opiekuna prawnego, na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Międzychodzie z upoważnienia Burmistrza Międzychodu, w oparciu o właściwą dokumentację.
§ 20
Uczestnicy ŚDS mają prawo do:
- uczestniczenia w zajęciach wspierająco-aktywizujących, prowadzonych przez ŚDS i korzystania z innych ofert Domu,
- korzystania ze sprzętów i urządzeń przeznaczonych do wspólnego użytku,
- posiadania na terenie Domu niezbędnych rzeczy, takich jak: obuwie zmienne, przybory toaletowe itp.,
- korzystania z ciepłego posiłku w ciągu dnia, przez 5 dni w tygodniu,
- udziału w podejmowaniu decyzji w sprawach ich dotyczących,
- czynnego udziału w życiu społeczności Domu poprzez działanie w Radzie Domu,
- ochrony danych osobowych,
- zaopatrzenia w niezbędny sprzęt rehabilitacyjny oraz pomoce techniczne do wykonywania niezbędnych czynności terapeutycznych,
- korzystania z konsultacji psychologa, fizjoterapeuty,
- czasowej odmowy w uczestnictwie w zajęciach ze względu na złe samopoczucie,
- nieobecności na zajęciach w ŚDS po uprzednim poinformowaniu Kierownika,
- poszanowania godności osobistej,
- zgłaszania skarg i wniosków do Kierownika ŚDS.
§ 21
Uczestnicy ŚDS mają obowiązek:
1) przestrzegać regulaminu ŚDS,
2) przestrzegać czystości i higieny osobistej,
3) dbać o estetykę ŚDS i sprzęt będący na wyposażeniu,
4) poddawać się badaniom lekarskim i stosować się do zaleceń lekarza, w celu przedłożenia niezbędnej dokumentacji,
5) uczestniczyć w zajęciach terapeutycznych, rehabilitacyjnych i kulturalno-oświatowych organizowanych przez Dom,
6) przestrzegać zasad współżycia społecznego, w tym poszanowania przekonań, poglądów i zainteresowań innych osób przebywających w ŚDS, wzajemnej życzliwości w stosunku do siebie, jak również do pracowników,
7) stosować się do obowiązujących w Domu przepisów BHP, PPOŻ i innych zaleceń Kierownika,
8) przestrzegać obowiązującego zakazu wnoszenia na teren Domu i spożywania
w trakcie pobytu w Domu alkoholu oraz innych środków odurzających,
9) uczestniczyć w pracach porządkowych na terenie placówki i wokół Domu.
§ 22
1. Wszyscy uczestnicy Domu tworzą społeczność.
2. Każdy miesiąc pracy w Domu rozpoczyna się od zebrania uczestników
z Kierownikiem, podczas którego omawiany jest plan zajęć na bieżący miesiąc, podział obowiązków, kalendarz imprez, w których będą brać udział uczestnicy oraz bieżące problemy.
§ 23
1. W ramach społeczności działa Rada Domu, składająca się z uczestników, wybieranych raz w roku, w wyniku jawnych wyborów.
2. W skład Rady wchodzą trzy osoby, tj. przewodniczący, zastępca, sekretarz.
3. Opiekunem Rady jest pracownik ŚDS, który nie ma głosu decyzyjnego w Radzie.
4. Działalność Rady może być wspierana przez rodziców lub opiekunów uczestników.
VII. Postanowienia końcowe
§ 24
1. Z treścią niniejszego regulaminu powinien być zapoznany każdy pracownik, uczestnik oraz rodzic lub opiekun prawny uczestnika.
2. Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez jednostkę prowadzącą.
opracowała: zatwierdzam: